Studiebesök

Jag tycker att det ver ett roligt studiebesök. Jag tyckte mest om cinnect för att det var så modernt och snyggt inrett.

Jogersjö - Vi tog bussen till Jogersjö och gick runt hela stället. Campingen är jätte fin med stranden och så. Jag tycker hon förklarade saker bra men hon var lite otydligen i vissa saker. Jag tycker inte det var så intressant och vara där, och hon hade kunnat visa en stuga så man fick se hur det ser ut. Annars tycker jag att det var bra och hon pratade bra. Hon verkade ha många neggativa kunder, vad jag uppfattade det som!
 
Connect - Jag tyckte om det hotellet jag skulle kunna tänka mig att sova över där någon natt. Malin som jobbade där som visade oss runt, hon var jätte trevligt och var jätte duktig på att förklara. Det var coolt att det var det största Connect som fanns i hela sveriga nära en flygplats. Rummen var urläckra och verkligen snyggt designade, det är perfekt för dom som kommer och ska bo bara en natt elr två. Hon förklarade mycket tydligt om hur det marknads för sig.
 
Wreta - Det var en gammal byggnad som såg ut som ett barnhem. Det var min första känsla som jag fick när jag kom in på gården. När vi kom in i huvud byggnaden så fick jag än väldigt mysig och av kopplad känsla. Det var väldigt fint och gammalt gjort, jag skulle inte kunna bo där men jag skulle kunna gå på julbord med min familj där. När vi kom till en fygelbyggnad "husen brevis huvudbyggnaden" så stank det vädligt mycket men det var jätte mysigt. Det var jätte fina rum och sviten var de finaste av allt med underbar utsikt.

Övningsuppgifter 15/10

A) Affärsgäster
Det vill ha snabb service och vill inte vänta länge.
Ett enkel rum som har tillgång till WI-FI, tillgång till ett skrivbord där det kan sitta och arbete. Det behöver bra ljus i rummet så att de ser bra när det arbetar.
 
B) Konferens
Snabb service och tydlig beskrivning.
Ett enkel rum som har tillgng till WI-FI, tillgång till ett skrivbord som det kan sitta och arbeta. 
 
C) Barnfamiljer
Det vill ha det lilla extra, som trevlig personal, god mat, slippa stressa, koppla av.
Det vill bo på ett hotell där de inte är lugnt utan ett hotell som anpassar sig efter gästerna. Helst buffér så man kan välja lite. Stora rum men tv. 
 
D) Ungt par
Inte bli störda, inte känna sig upppassde, en bar, det vill även ha det lilla extra.
Fint och ett trevligt dubbel rum. 
 
E) Singel
Pratglad personal, bli mera omplysslade, mera uppmärksamhet.
Kanske vill bo på ett hotell där det rör sig mycket folk, ett enkelrum med bra aktiviteter inne i rummet tex tv. 
 
F) Pensionär 
Lugn och ro, fin mat, bra service, prydligt rum, bra priser.
Vill ha fint och rent när det kommer in på hotellet, ett billigt och bra pris men ett fint rum. 
 
 

Reception-Säkerthet 11/10

Det kan inträffa en helt vanlig person kan komma till hotellet och har bokat in sig i ett namn som är (falskt). Det kan komma med falskt idé och lura hotellet på mycket saker igenom att ha en falskidentertet. Det finns folk som bokar flera nätter och sedan sticker iväg och inte betalar för det som de har gjort. Många som gör såhär beställer in saker in på rummet och äter mäktiga luncher/middager och sedan struntar i och betala. 
Hotellet måste vara beredda på att kolla om betalningakortet är deras så det inte är stulet eller falskt, kolla så att inte deras legg är falskt med ett falsktnamn. Börjar man misstänka att perosnen lurar hotellet på nätter eller tömmer hela minibaren så får man kolla upp om det stämmer eller inte. Det är mycket lätt och lura peronal på detta för personalen tror ju att folk inte lurar hotellet på nätter osv. Misstänker man nått när gästen ska stå och betala för sina nätter så kan man ringa till ett nummer och kolla om kortet är stulet/finns det måste man hålla koll på.
 
Jag har lärt mig nu hur en förfalskning ser ut på ett kort vilket är bra ifall man skulle jobba i reception nån gång. 
Sen att man misstäker hur gästen beter sig igenom att säga att han vill boka en natt till och betalar efter den natten. Det kan säga att det bara ska gå och ta ut pengar men inte kommer tillbaka.
 

9/10-2012 Besökte hotell

Idag hade vi läxprov på yrkesroller som vi ska kunna. Jag tycker det är bra att att vi hade det för då ser vad vilka roller man behöver träna mera på och då vet man också de man kan. 
 
Efter vi hade gjort läxprovet blev vi indelade i grupper för att ställa frågor till ett hotell. Jag, Emma och yasmine fick Scandic och ställde frågorna. Det var mycket klokla svar men vissa svar var lite överdrivna eftersom jag inte tror på allt det sa sämmer. Men det var bra att vi gick dit för att få reda på hur de behandlar gästerna. När vi kom tillbaka så skulle vi berätta vad Scandics receptionist hade gett för svar. 
Det var det vi hade gjort i dag!

8/10 problemlösning

Vilket besked ger ni gästen?
Gästen kommer till hotellet och möts av beskedet att det är fullbokat och dessvärre måste gästen flyttas. Receptionisten säger " vi bjuder på taxi till ett närbeläget hotell sm är minst lika bra som detta". Gästen påpekar att han har kollegor som bor på det överbokade hotellet och de skulle äta frukost ihop följade morgon. 
 
Jag och filippa har diskuterat. 
Vi står för resan dit med taxi och sedan betalar vi frukosten för honom. Så att det blir bra för alla efter det missförstånd som dök upp. Vi hoppas även att han blir nöjd med vårt erbjudnde.
 
/ filippa och frida K

Service/rollspel 8/10

* Bra service för mig är när man är uppmärksam emot gästerna och verkligen försöker göra sitt bästa för att få dom och trivas. Om det är nått som inte gästen är nöjd med får man försöka fixa det på bästa sätt. Dålig service är när man inte lyssnar på gästerna/gästen eller när man är inne i nått annat när gästen försöker få kontakt. Har gästen något problem och receptionisten vägrar hjälpa eller vägrar lyssna är verkligen dålig service.

* Mina starkaste sidor att jag oftas är glas och verkligen vill hjälpa andra och få folk nöjda. Visst kanske kan bli små sur ibland men jag visar inte det om jag skulle jobba på ett hotell. Då skulle jag vilja hjälpa alla gäster, kunna skoja med dom och göra dom nöjda.

* Jag har lärt mig att man måste verkligen vara uppmärksam på allt gästen har och säga och inte tänka på någonting annat än gästen. Utan att gästen alltid går först!

Vi hade rollspel idag och vi spelade att receptionisten inte var trevlig emot alla. Jag fick tex en svit,frukost på rummet och trevligtbemötande. Tjejen som stod bakom mig hon fick inte alls nått trevligt bemötande för att hon var tydligen inte bättre än mig. Det vi menade med det här rollspelet var att man ska bemöta alla gäster likadant. För alla ska få en trevlig välkommnad.

Service 5/10

Idag har vi fått massor gjort. 
- Vi har kört rollspel
- Vi har pratat om klagomål lite som service och bemötande
- Vi har haft lite redovisning
 
Vi har skapat grupper för att vi ska köra rollspel på måndag och redovisa vad vi har för roller. 
Vi har även gått igenom om service och bemötade. Pratat om hur man möter gästerna och att man måste ge dom ett varmt leende. 
/frida karlgren

2012-10-03 3/10

Idag har jag jobbat tillsammans med Lisa rapp. Vi har gjort en organisations plan över två hotell i stan "blommehof" och "clarion". Vi har jobbat mycket bra tillsammans och fått allt gjort. Lisade letade upp saker och jag gjorde kartan över alla yrkesroller. Det har varit en väldigt bra lektion och jag är nöjd med vårat arbete. 
Vi skulle även skriva om alla hotell i nyköping och leta hur många rum, stjärnor och vilken kedja hotellen till hör. 
Så nu är allt det klart!!

2012-10-01.. 1/10

http://rooms.plaza-athenee-paris.com Jag tycker inte om det hotellet jag tycker det ser gammalt ut. Det var inte lockande för min del. Men jag tycker att ni som tycker om gammal och klassisk stil kommer älska det. Det ligger fint och bra.
 
http://www.theritzlondon.com/tea/ Det här hotellet har jätte bra saker fina rum, bra frukost. Det här skulle jag kunna bo på och rekomdenerar det här hotellet. Jag tycker det här var ett lyxhotell. 
 
http://www.fairmont.com/ Jag fick inget grepp om sidan men när man söker på New York så kommer det upp ett jätte fint hotell precis i stan. Mordernt och fina möbler ser nytt ut med fin utsikt. Det hotellet borde ni kolla in på.
 
Jag skulle kunna jobba på ett hotell i New york. Det jag skrev sist, det var så fint så där skulle jag kunna jobba.
 
 

Välkommen till min nya blogg!

Mitt första inlägg.

fridaireception.blogg.se

Jag heter Frida och ska blogga om det jag gör i skolan.

RSS 2.0